Okulary a jazda samochodem

  • Badanie - każdy kierowca noszący okulary korekcyjne powinien raz w roku odwiedzić gabinet okulistyczny. Także kierowcy, którzy nie noszą okularów korekcyjnych powinni zgłosić się do lekarza okulisty, gdy zauważą, że gorzej widzą o zmierzchu lub w okularach przeciwsłonecznych oraz gdy stwierdzą, że „gubią ostrość” po oślepieniu światłami auta jadącego naprzeciw lub występuje tzw. dwojenie (widzenie podwójne).
  • Właściwa oprawka - Okulary dla kierowcy nie mogą ograniczać pola widzenia. Bardzo dużo dostrzegamy przysłowiowym kątem oka, dotyczy to również osób noszących szkła korekcyjne. Efektowne oprawki o szerokich zausznikach znacznie ograniczają pole widzenia, a to może spowodować ze nie zdołamy zauważyć w porę samochodu poruszającego się po sąsiednim pasie ruchu, bądź nadjeżdżającego z boku.
  • Powłoki antyrefleksyjne - okulary dla kierowcy warto wyposażyć w powłokę antyrefleksyjną (zarówno okulary przeciwsłoneczne jak i korekcyjne). Napylana na tylną powierzchnię szkieł ogranicza „zakłócenia” od dochodzących z tyłu promieni świetlnych i podwyższa kontrast widzenia.
  • Kolorystyka szkieł - powinniśmy pamiętać, że nie dobieramy jej do koloru biżuterii czy samochodu. Powinni pamiętać o tym przede wszystkim Ci, którzy mając wadę wzroku, chcą zamówić okulary przeciwsłoneczne ze szkłami korekcyjnymi. Osoby krótkowzroczne powinny wybierać filtry preferujące fale dłuższe, a więc czerwono-brązowe. Dalekowidzom zaleca się wybór filtrów preferujących fale krótsze, czyli szarozielonych. Pozwoli to lepiej widzieć drogę w trudnych warunkach świetlnych.